1. Γέννηση και θάνατος: Διογ. Λ. 2.3. Βλ. όμως και Kerferd, G.B., “The Date of Anaximenes,” MH 11 (1954), σελ. 120-121, για την ενδιαφέρουσα, αν και όχι ιδιαίτερα πειστική, εκδοχή ότι ο Αναξιμένης γεννήθηκε κατά την 63η Ολυμπιάδα και πέθανε σχετικά νέος, το 497 π.Χ. 2. Για τη ζωή και το έργο του Αναξιμένη βλ. Gemelli-Marciano, M.L. (επιμ.), Die Vorsokratiker. Vol. I (Düsseldorf 2007), σελ. 86-93· Moscarelli, E., I quattro grandi Milesi. Talete, Anassimandro, Anassimene, Ecateo (Napoli 2005), σελ. 123-133· Rapp, C., Vorsokratiker (München 1997), σελ. 52-60. 3. Διογ. Λ. 2.3. Μερικά παραδείγματα ποιητικού ύφους στον Αναξιμένη: η γη σκεπάζει τον αέρα «σαν καπάκι» (απόσπ. A20a DK) και ο ήλιος είναι πλατύς, επίπεδος «σαν φύλλο» (απόσπασμα Β2a DK). Βλ. σχετικά Most, G.W., “The poetics of early Greek philosophy,” στο Long, A.A. (επιμ.), The Cambridge Companion to Early Greek Philosophy (Cambridge 1999), σελ. 351. Για το απόσπ. B2a DK βλ. Alt, K., “Zum Satz des Anaximenes über die Seele”, Hermes 101 (1973), 129-164. 4. Αριστλ., Μεταφ. 983b6-13. 5. Καταγόταν από την Ερεσό της Λέσβου. Φίλος, μαθητής και διάδοχος του Αριστοτέλη στον Περίπατο (περ. 370-287 π.Χ.). 6. Αέτιος ο Αντιοχεύς: Περιπατητικός φιλόσοφος και δοξογράφος του 1ου αι. π.Χ. 7. Barnes, J., The Presocratic philosophers. Volume I: Thales to Zeno (London 1979), σελ. 38-40· Classen, C.J., “Anaximander and Anaximenes: The Earliest Greek Theories of Change?”, Phronesis 22 (1977), σελ. 98-100. 8. Αποσπ. A1, 4-9 DK. Για τον αέρα του Αναξιμένη βλ. Guthrie, W.K.C., A History of Greek Philosophy. Vol. I: The Earlier Presocratics and the Pythagoreans (Cambridge 1962), σελ. 115-132 και Sandywell, B., Presocratic Reflexivity: The Construction of Philosophical Discourse c. 600-450 BC. Vol. 3: Logological Investigations (London & New York 1996), σελ. 172-188. 9. Αποσπ. B1-2 DK· Classen, C.J., “Anaximander and Anaximenes: The Earliest Greek Theories of Change?”, Phronesis 22 (1977), σελ. 100-102. 10. Αποσπ. A5-7, 17 DK. 11. 20-20a DK. Για την κοσμολογία και την κοσμογονία του Αναξιμένη και ειδικά για τις διάφορες μορφές του αέρα, βλ. Algra, K., “The beginnings of cosmology”, στο Long, A.A. (επιμ.), The Cambridge Companion to Early Greek Philosophy (Cambridge 1999), σελ. 57-63. 12. Βλ. σχετικά 11Α13-14 DK (Θαλής). 13. Μετάφραση Β. Κύρκου. Βλ. αποσπάσματα A1, 7, 15, B2a DK· Guthrie, W.K.C., A History of Greek Philosophy. Vol. I: The Earlier Presocratics and the Pythagoreans (Cambridge 1962), σελ. 132-138. 14. Απόσπ. Α6 DK. 15. Α7, 17-19, 21 DK. 16. A22 (Γαληνός) και Β2 (Αέτιος) DK. Για το απόσπασμα Β22 βλ. Κάτι παρόμοιο, ότι ο Αναξιμένης και οι Στωικοί λένε πως η ψυχή είναι σαν τον αέρα, μαρτυρεί και ο Ιωάννης ο Φιλόπονος, απόσπ. 23 DK. 17. Η παράδοση αυτή, που μάλλον εγκαινιάστηκε από το Θεόφραστο, αμφισβητείται πλέον έντονα, επειδή αποσκοπούσε στην κατασκευή μιας εξελικτικής πορείας της φιλοσοφικής σκέψης, η οποία μάλιστα στηρίζεται στη σχέση δασκάλου-μαθητή (σχέση και συνέχεια που δεν μπορούν να εξακριβωθούν για τους προσωκρατικούς φιλοσόφους, τουλάχιστον όχι στο βαθμό που ισχύουν για τις φιλοσοφικές σχολές του 4ου αι. π.Χ. κ.ε.). Kerferd, G.B., “The Date of Anaximenes,” MH 11 (1954), σελ. 117-120. 18. Barnes, J., The Presocratic philosophers. Volume I: Thales to Zeno (London 1979), σελ. 39-40· Graham, D.W., “A new look at Anaximenes,” HPhQ 20 (2003), σελ. 1-20. |